En tilstandsrapport giver potentielle købere et overblik over din ejendoms tilstand
Hvis du skal sælge dit hus, spekulerer du måske på, om du har brug for en tilstandsrapport. I de fleste tilfælde er det tilrådeligt at få udarbejdet en, da du som sælger er ansvarlig for eventuelle fejl og mangler i op til 10 år efter salget af din ejendom. Dette ansvar kan kun frafaldes, hvis du får en tilstandsrapport, en elinstallationsrapport og et tilbud på en indboforsikring, inden kontrakten underskrives. En tilstandsrapport giver potentielle købere et overblik over din ejendoms tilstand og fremhæver eventuelle problemområder, der muligvis skal løses. Dette kan være med til at undgå ubehagelige overraskelser senere hen og give alle en klar forståelse af, hvad der skal gøres for at holde ejendommen i god stand. Det er vigtigt at modtage en tilstandsrapport før man vælger at se videre og købe huset.
Kvaliteten af tilstandsrapporterne varierer meget
Kvaliteten af tilstandsrapporterne varierer meget. Hos Botjek udarbejdes tilstandsrapporten af en bygningssagkyndig, som er udpeget af Sikkerhedsstyrelsen. Den bygningssagkyndige er hverken på sælgers eller købers side, men giver et helt neutralt og professionelt billede af skaderne på boligen. Rapporten er gyldig fra den dato, hvor den sagkyndige afgiver rapporten. Rapporten skal udarbejdes senest 14 dage efter besigtigelsen af ejendommen. Dette sikrer, at du som køber får et præcist overblik over eventuelle skader på ejendommen, inden du træffer en købsbeslutning. Rapporten er gyldig fra og med den dag, hvor den bygningssagkyndige indberetter rapporten. Før er den ikke gyldig eftersom den ikke har været igennem det tjek som den bygningssagkyndige laver. Her skal de siges, at det er meget vigtigt at du selv gentjekker efter den bygningssagkyndige.
Botjek er en virksomhed der tilbyder tilstandsrapporter
Botjek er en virksomhed, der tilbyder tilstandsrapporter, elinstallationsrapporter og energimærker. Vi tilbyder også en bred vifte af byggeservice og rådgivning til både private og erhvervskunder. Botjek er en kædevirksomhed med lokale afdelinger i hele landet. Vi ønsker at være lokalt forankret og sætter pris på kendskabet til dit lokalområde. Derfor er vores medarbejdere vigtige for os. De kender området og menneskene, hvilket gør dem til et vigtigt bindeled mellem Botjek og vores kunder. Vores medarbejdere er engagerede og ambitiøse i deres fag. Vi værdsætter professionalisme og er ansvarlige og ærlige i vores arbejde. Vi har arbejdet med Hjemmeinspektionsordningen siden den startede i 1997. De fleste af vores medarbejdere har arbejdet inden for byggeri, arkitektur og elektroteknik det meste af deres liv. Det betyder, at vi har en masse værdifuld erfaring at trække på inden for vores forskellige fagområder.